Vervelend dat u last hebt van lekkage. Via onderstaand formulier begeleiden wij u eerst door meerdere stappen die u zelf kunt ondernemen. Biedt dit geen oplossing dan wordt uw melding uiteraard doorgezet. Omdat wij op meerdere momenten vragen foto's toe te voegen, kunt u dit formulier het beste op een mobiele telefoon of tablet gebruiken.
Dakkapel lekkage Uiteraard is het erg vervelend als u een lekkage hebt, en aangezien wij werkzaamheden aan uw dakkapel hebben uitgevoerd is het ook zeer begrijpelijk dat u contact met ons opneemt. Echter als wij geen werkzaamheden hebben gedaan aan uw dak, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat de oorzaak bij deze werkzaamheden ligt. (NB als u lekkage hebt een de kozijnen van uw dakkapel dan kan dit natuurlijk wel zo zijn, maar kiest u dan voor die optie in de vorige stap). Wij zouden u dan ook dringend adviseren contact op te nemen met een dakdekker.
Lekkage aan gerenoveerd dak Uiteraard erg vervelend dat u lekkage ondervind aan een door ons gemaakt dak. Onze excuses voor het ongemak. Als deze lekkage is ontstaan door een gebrek in onze werkzaamheden of onder onze garantie valt, dan zullen we deze uiteraard oplossen. Echter willen wij u wel vragen, aangezien wij vaak merken dat dit de oorzaak is, of uw dakgoot niet verstopt zit en of u zonnepanelen hebt geplaatst. Immers lekkage door een verstopte dakgoot of door de montage van zonnepanelen vallen niet onder garantie en helaas zullen wij kosten moeten berekenen indien dit de oorzaak blijkt te zijn.
Lekkage boven kozijnen Het komt maar zelden voor dat door het plaatsen van nieuwe kozijnen lekkage boven de kozijnen plaats heeft. Controleert u alstublieft eerst veel voorkomende andere oorzaken: vuil in de dakgoot, loszittende dakpannen, verkeerde dakbedekking (tegels) enzovoorts. Bent u ervan overtuigd dat de oorzaak hier niet in ligt dan komen wij uiteraard langs, maar wanneer wij de oorzaak aantoonbaar vinden buiten onze werkzaamheden kunnen hier kosten aan worden verbonden.
Stappen die u zelf kunt nemen Lekkages kan natuurlijk veel verschillende oorzaken hebben. U zult begrijpen dat bij bepaalde weersomstandigheden wij meerdere meldingen kunnen krijgen. Om te zorgen dat wij zo snel mogelijk bij de meldingen zijn waar wij de oplossing moeten bieden, vragen wij u eerst enkele stappen zelf uit te voeren. Dit zijn de stappen die onze service-monteur ook eerst zou doen als hij bij u is. Op deze manier bent u wellicht snel van de lekkage af en houden wij tijd om snel bij de lekkages te zijn die hiermee niet opgelost zijn. Wij vragen u dan ook om de genoemde stappen correct en zorgvuldig uit te voeren.
Stap 1: ontwateringsgaatjes In de kozijnen zit een afwateringssysteem, waarbij het water wat in het kozijn terecht komt aan de onderzijde wordt afgevoerd door gaatjes. Deze gaatjes kunnen met vuil dicht komen te zitten. Kijkt u onderstaande video hoe u dit schoonmaakt.
Stap 2: Rubbers, roosters en horren Zoals u in de voorgaande video hebt kunnen zien, hebben de kozijnen een intern ontwateringssysteem. Het is dan ook belangrijk dat alle rubbers rondom de draaiende delen goed aansluiten en dus niet afgescheurd, kromgetrokken of dubbelgevouwen zijn. Ook bij eventuele ventilatieroosters zitten boven en onder rubbers. Daarnaast kunnen de roosters bij verkeerde windrichting water doorlaten als zij open staan. Horren klemmen in de raamsponning, en hebben daarmee een negatieve invloed op de afdichting. In de zomermaanden, wanneer de horren een functie hebben, is dit geen probleem. In de koude maanden, wanneer de weersomstandigheden heftiger zijn kan dit een negatieve invloed hebben op de waterkering.
Stap 3: Bron van het water Nu we kunnen vaststellen dat de interne afwatering in het kozijn functioneert en de normale afdichting correct is, zullen we moeten kijken naar de bron van het water. Het afwateringssysteem van het kozijn kent immers een grens, wanneer er meer water moet worden afgevoerd dan mogelijk, is dit een mogelijke oorzaak van lekkage.
Stap 4: Overige mogelijke oorzaken Hartelijk dank voor het verstrekken van de voorgaande informatie. Wij snappen dat dit werk van u vraagt, maar verzekeren u dat dit uiteindelijk enkel tijdwinst oplevert. Er vanuit gaande dat u de voorgaande stappen zorgvuldig hebt doorlopen, zijn hiermee de veel voorkomende oplossingen aangedragen. Het lijkt dan ook nodig dat onze servicemonteur ter plekke de bron van de lekkage komt achterhalen / verhelpen. Wij hebben hierom nog wel een aantal vragen die zijn werk vergemakkelijken en zorgen dat hij de juiste materialen bij zich heeft.
Kosten en verzekering Wij gaan er vanuit dat na het doorlopen van de voorgaande stappen u alles hebt gedaan om de bron van de lekkage te vinden en dat u ook alles zult blijven doen om vervolgschade te beperken. Wij zullen uiteraard zo spoedig mogelijk contact met u opnemen voor het inplannen van een service-monteur.
Afhankelijk van de door u verstrekte informatie proberen wij de urgentie, volgorde en termijn te bepalen. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het zijn dat de schade onder stormschade valt. In dat geval (en indien blijkt dat de oorzaak van de lekkage niet aan ons te wijten was) kunnen er kosten in rekening gebracht worden voor het bezoek van de monteur en de eventueel toegepaste oplossing.
De ervaring leert echter dat met een goed ingevuld formulier hier geen aanleiding toe zal zijn.
De mogelijke vervolgstappen zijn afhankelijk van urgentie: